Languages

Pieta ze špitálního kostela sv. Alžběty v Třeboni

description

Dřevořezba s nepatrnými pozůstatky polychromie z přibližně poloviny 15. století. Téma řezby odpovídá tradovanému původu sochy ze špitálního a hřbitovního kostela sv. Alžběty, který byl založen na Svinenském předměstí v Třeboni již ve 14. století. Počátkem 16. století byla socha pravděpodobně po zatopení kostela v souvislosti se stavbou rybníka (později nazvaného Svět) přesunuta spolu s dalším vybavením do nově náhradou vybudovaného kostela shodného zasvěcení na Budějovickém předměstí Třeboně. Impulsem k přesunu do sbírek třeboňského zámku byly zřejmě sběratelské aktivity Schwarzenbergů v 19. století. Socha Piety zachovává tradiční kompozici. Disproporce hlavy i pohled směřující mírně dolů k divákovi odpovídá původnímu určení sochy pro podhled na vyvýšené místo oltáře. Typ piety s drobným poddimenzovaným tělem Krista ve smyslu Ostentatio Christi odkazuje k dětskému Ježíškovi v matčině náručí. Jde bezesporu o práci dosud neurčené jihočeské regionální dílny. Charakter zpracování řezby a především záhybů drapérie je velmi blízký Madoně z Ktiše a Madoně z Čakova. Formální analogie samozřejmě pojí řezbu s dalšími díly datovanými do druhé třetiny 15. století z jihočeské oblasti. Geograficky vzdálenější analogií v rámci Čech je pak řezba Bolestné Madony ze Svaté brány v Kadani. Podrobné informace v připojeném PDF.

institution
Státní zámek Třeboň
subcollection
Mobiliární fond Třeboň
type
Sochařství
subject author
anonym
dating
15. století, polovina 15. století
origin
Evropa, Čechy
dimension
výška 88 cm, šířka 46 cm (spodní část), hloubka 18 cm
material
Dřevo, plátno
technique
Dřevořezba, polychromie
original owner
Třeboň, podle tradice pochází ze zrušeného a zatopeného špitálního kostela sv. Alžběty na Svinenském předměstí
literature
Ad unicum: umělecká díla z fondů Národního památkového ústavu. I/1, Od gotiky k manýrismu, Šárka Radostová (ed.), Hana Baštýřová, Tomáš Gaudek (co-eds.). Praha 2017
inventory number
TR00898

next subjects