Languages

Pieta

description

Sousoší Panny Marie s tělem mrtvého syna položeným do klína je zajímavým zástupcem typu Piety, který vznikl na přelomu 13. a 14. století a zůstal v evropském sochařství frekventovaný až do závěru středověku. Příčinou obliby Piety byl stálý vzestup osobní zbožnosti, tj. náboženského prožívání mimo liturgii a jiné ritualizované a institucionalizované formy zbožnosti. Pieta umožňovala jednotlivci navázat na lidské úrovni komunikaci s matkou trpící pod křížem ztrátou syna a dosáhnout mystického spojení s obětovaným Spasitelem. Prvotní vertikální typ tzv. heroické piety je u hradecké sochy transformován položením Krista do „realističtější“ vodorovné polohy. Oproti parléřovským horizontálním pietám přetrvává ze staršího období poměrně subtilní stavba a tvrdá modelace Kristova těla, naopak draperie Mariina pláště svědčí o vzniku nejdříve kolem roku 1380. Vznik lze klást do západních oblastí Říše, snad do Porýní, kde měly Piety tradici už od počátku.

institution
Státní zámek Hradec nad Moravicí
subcollection
Mobiliární fond Hradec nad Moravicí
type
Sochařství
subject author
anonym
dating
14. století, 3. třetina
origin
Evropa, západní Německo, Porýní
dimension
výška 91 cm, šířka 69 cm, hloubka 29 cm
material
Dřevo
technique
Dřevořezba, polychromie, zlacení
original owner
Hradec nad Moravicí
literature
Hana Vorlová: Gotické skulptury ze sbírek Lichnovských na zámku Hradec nad Moravicí, in: Historica. Revue pro historii a příbuzné vědy 3, 2012, s. 177-190, zde s. 180-182
inventory number
HM01730

next subjects