Languages

Zmrtvýchvstalý Kristus

description

I přes značné poškození je socha Zmrtvýchvstalého Krista velmi zajímavým a nepříliš častým dokladem liturgicky aktivního artefaktu, který byl určen k inscenaci Kristova zmrtvýchvstání a nanebevstoupení v neznámém sakrálním prostoru. Pro tento typ soch je obvyklé plně plastické zpracování štíhlého objemu ve velikosti kolem 60–80 cm, a to z důvodu snazší manipulace se sochou-loutkou (přenášení z hrobu na oltář, vytahování kladkou s následným protažením klenebním otvorem). Uzavřený štíhlý objem Kristova nahého těla, s pláštěm přetaženým zpod pravé ruky vysoko na levý bok, je dynamizován nepříliš zvládnutým postojem s vystupujícím kolenem volné nohy, akcentovaným draperií. Obvyklý štítovitý motiv před tělem přetaženého pláště je znehodnocen odřením vystupujících hran promačkávaných záhybů. Kvalitnější je naopak zpracování výrazné mužské vousaté tváře ostře řezaných rysů. Pro její typ a důkladné promodelování nalézáme analogie v západočeské produkci konce 15. století (např. sousoší Olivetské hory z Horního Slavkova a Bezdružic, sv. Petr a sv. Pavel z Plzně – Hradiště), jež mají východisko v konzervativním okruhu franckého, úžeji norimberského sochařství. Nelze vyloučit, že v rámci obdobných stylových souvislostí vznikla i socha Zmrtvýchvstalého Krista ze Švihova.

institution
Státní hrad Švihov
subcollection
Mobiliární fond Švihov
type
Sochařství
dating
15. století, okolo 1500
origin
Evropa, západní Čechy (?)
dimension
80 × 22 × 16 cm
material
Dřevo, lipové
technique
Sochařství
original owner
Národní správa majetkových podstat Vystěhovaleckého fondu
literature
Radostová Šárka (ed.): Ad unicum: umělecká díla z fondů Národního památkového ústavu. I/2, Od gotiky k manýrismu, Hana Baštýřová, Tomáš Gaudek (co-eds.). Praha 2018, katalogové heslo č. 14, str. 127-130 (Aleš Mudra).
inventory number
SV00111

similar subjects