Languages

Oltářní křídla ze Zvíkovce – sv. Štěpán a sv. Jan Křtitel

description

Křídla nesou ve dvou polích nad sebou po jednom světci. Každý je zobrazen v celé postavě, stojící v prostoru definovaném pomocí šachovnicové či barevně nerozlišené dlažby, s motivem architektonického oživení čelního okraje oblým ústupkem nebo naopak konvexním segmentem. Perspektivou dlažby vymezený prostor uzavírá původně kosočtverečnou rytou sítí členěná zlacená plocha. Na prvním křídle, patrně s pozicí pohledově vlevo od původního středu oltáře, je zobrazen sv. Jan Křtitel a nad ním sv. Štěpán. Druhé křídlo nese figuru sv. Jana Evangelisty a nad ním sv. Vavřince. V dolních partiích dva svatí Janové, první Předchůdce Páně, se obrací ke středu, druhý světec, apoštol a Miláček Páně, hledí na diváka. V horních partiích jsou to dva svatí jáhnové - prvomučedníci. Svými postoji, obrácením ke středu či průčelně k divákovi a zobrazeným typem dlažby jsou postavy vázány do páru po diagonální ose. Chybějící střed a případně další křídla či nástavce čerpaly tematicky patrně z christologického cyklu, konkrétní podoba však zůstane patrně skryta. Podobně narážíme na limity v kvalitativním a slohovém hodnocení. Obě křídla byla totiž v minulosti a také v 70. letech minulého století vážně poškozena. O nestabilitě maleb svědčí i počet restaurátorských zásahů, které jsou bez výjimky označovány jako záchranné. Dílčí části malby jsou rekonstrukcí, jak nejlépe ukazuje pojetí nelogicky se vznášejících kamenů, atributu v postavě sv. Štěpána. Malba na zadních stranách křídel se nedochovala. Z názorů restaurátorů vyplývá, že zadní strany byly opatřeny jen barevnou úpravou. Nalezené souvislé stopy stříbra však snad naznačují nákladnější než jen monochromní úpravu. Pojetí figur osamoceně stojících v lapidárně pojatém prostoru je konzervativní. V kompozici i typech postav se projevuje vzdálená návaznost na vzory Martina Schongauera či Mistra E.S., která byla již zprostředkovaná spíše než doslovnou nápodobou grafických listů druhým životem těchto typů v dílenské praxi. S jistou rezervou je možné hledat analogie v soudobé malbě, zejména v tvorbě Mistra svatojiřského oltáře.

institution
Státní hrad Švihov
subcollection
Mobiliární fond Švihov
type
Malířství, kresba a grafika
dating
15. století, rok 1480 až rok 1490
origin
Evropa, střední, Čechy
dimension
výška 180 cm, šířka 60 cm
material
Dřevo
technique
Tempera
original owner
Zvíkovec
literature
Radostová Šárka (ed.): Ad unicum: umělecká díla z fondů Národního památkového ústavu I/2, Od gotiky k manýrismu, Hana Baštýřová, Tomáš Gaudek (co-eds.). Praha 2018, katalogové heslo č. 11, str. 111-118 (Šárka Radostová)
inventory number
SV00113

next subjects