Languages

Pieta Sedmibolestná

description

Podmalba na skle, Pieta Sedmibolestná, západní Slezsko, Jesenicko - Javornicko (Petříkov?), tzv. vitrážová (či javornická) skupina, po polovině 19. století. V centru výjevu sedící postava Panny Marie v bohatých barokizujících červených šatech se zlatým lemem na sukni, bílé nabírané rukávy. Tmavě modrý závoj spadající od zlaté koruny až na zem. Hlavu má nakloněnou vpravo, levou rukou podpírá Kristovo tělo, pravou se dotýká jeho pravé paže. K srdci míří Marii sedm mečů (sedm bolestí Mariiných). Na klíně jí spočívá tělo ukřižovaného Krista, se zlatou korunou na hlavě a bílou rouškou kolem boků. Naznačeny stopy po mučení a ukřižování. Nohy Krista visí dolů, paže má složené na hrudi. Pod výjevem na žlutém podkladu nápis: Schmerzvolle Mutter Maria (Bolestiplná matka Marie). Pozadí modré. Výjev orámován věncem z červených a červenožlutých růží. Zbytek obrazu v okrajích bílý. Rám dřevěný, černý, hladký.

institution
Muzeum v Bruntále
subcollection
jiná – společenskovědní
fund
Etnografie
group
lidové umění (plastiky, podmalby na skle)
subgroup 1
podmalby na skle
type
Etnologické a etnografické sbírky
accession number
1489/63
alternate name
Pieta Sedmibolestná
subject author
tzv. vitrážová skupina
dating
19. století, po polovině 19. století
origin
Česká republika, Javornicko
dimension
max. v.=44,5cm; max. s.=34,8cm; v.=35cm; šířka=24,5cm; rám=4,5cm
material
Sklo, sklo; dřevo
technique
Podmalba na skle
inventory number
E00002LU

next subjects