238 913 subjects published right now from 202 institutions
Madona neznámého severočeského původu se po druhé světové válce a po vysídlení německého obyvatelstva dostala do souboru sebraného Alfrédem Pifflem. V letech 1953–2008 byla uložena na zámku Hrubý Rohozec a dnes je vystavena ve Velkém Březně. Drobnější socha reprezentuje tradiční kompoziční typ stojící Panny Marie s Ježíškem – královny nebes, frekventovaný ve středověkém sochařství od 13. století. Ikonografickou zajímavostí jsou červené korále v polychromii obou postav. Ve středověku bylo poměrně běžnou praxí věšet dětem korál na krk jako ochranu proti zlým silám. Od 14. století se s tímto motivem setkáváme na zobrazení Madon. Korál barvy krve je zároveň připomínkou Kristova utrpení a vykupitelské smrti a může poukazovat na Spasitelovu lidskou přirozenost (nosil na krku korál jako ostatní děti). Na Madoně ve Velkém Březně je ochranný moment nezvykle zdůrazněn, když se korál objevuje i na zápěstích Ježíška a na krku Panny Marie.