238 913 subjects published right now from 202 institutions
Čtyři desky s figurálními výjevy pocházejí z hlavního oltáře děkanského kostela Narození Panny Marie v Klatovech. Jeho rozebrání se pravděpodobně událo před instalací nového barokního oltáře s milostným obrazem Panny Marie Klatovské v roce 1700. Desky jsou dále zaznamenány v průjezdu měšťanského domu v Klatovech a posléze v lodi mariánského kostela v zámeckém areálu na Zelené Hoře. Sem mohly být získány společně s dalšími díly, kterými si rod Colloredo-Mansfeldů (zámek drželi od roku 1784) vybavoval své nové sídlo. Dochované reliéfy původně tvořily vnitřní strany pohyblivých křídel oltáře a zachycují výjevy z Ježíšova dětství – levé křídlo nahoře představovalo Adoraci Krista, dole pak Klanění tří králů, v horní části pravého křídla bylo Obřezání Krista a pod ním jeho Obětování v chrámu. Z ikonografického pohledu jsou jednotlivé scény tradiční, ovšem poněkud překvapí zařazení scén s Obřezáním a Obětováním Krista v rámci jednoho oltáře, a dokonce jednoho křídla. Dále je zde nápadný zřetelný důraz na nahé Kristovo tělo, které se vyskytuje ve středu (kompozičním či významovém) všech čtyř scén. Tím byl vyzdvihnut akcent na Ježíšovu inkarnaci a její spojení se svátostí eucharistie, vysluhované před otevřeným oltářním retabulem. Stylový původ desek je nutno hledat v Podunají, s vysokou pravděpodobností v pozdním díle (resp. s následovníku) Mistra Altöttinských dveří.